RGC Tire Care

Banden monteren

Banden mogen alleen worden gemonteerd door speciaal opgeleide professionals die gebruikmaken van de juiste gereedschappen en procedures. RGC raadt aan om een bandenwisselpunt te zoeken dat bekend is met motorsportbanden of in ieder geval met "Run Flat"-banden. Banden moeten worden opgeslagen in een warme en droge ruimte met een temperatuur van ten minste 20 graden Celsius gedurende 24 uur voordat ze worden gemonteerd.
RGC raadt aan om de wielen te balanceren.

Wielbreedtes

Tabel 1: Bandenonderhoud

Het is een veelgemaakte fout om velgen met een verkeerde breedte te gebruiken in verhouding tot de breedte van de banden. RGC raadt u ten zeerste aan om de bovenstaande tabel te raadplegen bij het selecteren van banden voor uw voertuig. Voor gebruik op het circuit raadt RGC de breedste banden aan.
Voor speciale gevallen raden we je aan om ons te contacteren via: info@rgctires.be

Aanbevelingen voor bandenspanning

Tabel 2: Aanbevolen bandenspanning

De bandenspanning is een ongelooflijk belangrijke factor die zowel de veiligheid als de prestaties van de band beïnvloedt. Om de veiligheid en probleemloos rijden te garanderen, raadt RGC aan om regelmatig metingen uit te voeren met een professionele bandenspanningsmeter en de bandenspanning indien nodig aan te passen aan de juiste waarden. Het overschrijden van de ondergrens van de aanbevolen bandenspanning kan overmatige en onjuiste slijtage van de band veroorzaken, wat tot een ongeval kan leiden. Dit zijn algemene aanbevelingen en geen precieze instructies om op te volgen. Drukwaarden die door een fabrikant worden aanbevolen, moeten in de eerste plaats worden opgevolgd. Auto's met vierwielaandrijving zijn de meest veeleisende auto's op het gebied van banden. De vooras is verantwoordelijk voor het draaien, accelereren en remmen, wat samen veel meer belasting op de voorbanden legt in vergelijking met auto's met FWD of RWD. Om de banden goed te laten werken, is daarom een hogere bandenspanning mogelijks nodig.

Voor auto's met een aeropakket moet de koude bandenspanning 0,2 bar hoger zijn. Auto's met aero-pakketten creëren namelijk meer downforce, waardoor de banden zwaarder worden belast.

DISCLAIMER! De bandenspanningen zijn berekend voor droge en asfalt omstandigheden. In het geval van regenbanden in natte omstandigheden is een lagere druk toegestaan, maar deze mag niet lager zijn dan 1,7 bar. Door de verschillende regenomstandigheden is het onmogelijk om voor regenbanden dezelfde bandenspanningsrichtlijnen op te stellen als voor droge banden.

Procedure voor het inrijden van banden

Advies voor bandenspanning

De eerste kilometers op een nieuwe set banden zijn cruciaal voor de duurzaamheid en de prestaties. Voor elke wedstrijd wordt aanbevolen om 10 km te rijden met een bandenspanning die 0,3 bar hoger is dan de aanbevolen koude bandenspanning in de bandenspanningsaanbevelingstabel. Tijdens het inremmen moet het blokkeren van de banden bij het remmen en overmatig accelereren, wat wielspin veroorzaakt, worden vermeden. Tenzij het mogelijk is de banden eerder in te rijden, adviseert RGC de eerste sessie te rijden met een snelheid van 70% racetempo en een koude bandenspanning die 0,3 bar hoger is dan de aanbevolen bandenspanning in de bandenspanningstabel. Het doel van de inremprocedure is om de werkingstemperatuur van de compound te bereiken en de band vervolgens af te laten koelen, wat de duurzaamheid en prestaties ten goede komt. RGC raadt aan om de banden ten minste één dag voor de geplande wedstrijd in te rijden.

Banden Roteren

Om de levensduur van banden te maximaliseren, raadt RGC aan om banden regelmatig te wisselen tussen de assen en zijkanten van een auto.

Rijstijl

Uw rijstijl heeft een grote invloed op de duurzaamheid van uw band. Agressievere bestuurders hebben de neiging om de banden meer te laten slijten en warm te laten lopen dan gemoedelijkere bestuurders. Het komt ook vaak voor dat bestuurders de neiging hebben om het stuur te ver te draaien en te ondersturen, wat een negatieve invloed heeft op de duurzaamheid en prestaties van de band. RGC-banden werken het best bij een lage sliphoek, dus als je zachter en soepeler rijdt, kun je betere rondetijden neerzetten en slijt de band minder snel.

Opslag van banden

RGC Motorsport-banden kunnen het beste op kamertemperatuur worden bewaard. Banden mogen niet worden opgeslagen bij een temperatuur lager dan 5⁰C. RGC raadt af om de auto lange tijd op de banden te laten staan, omdat dit kan leiden tot vervorming van de band of in het geval van harde rubbers "koude scheuren" kan veroorzaken.

Rollenbank / Dyno testbank

RGC raadt het ten zeerste af om RGC Motorsport-banden te gebruiken tijdens het afstellen van de wagen op een rollenbank of testbank. Omdat deze rollen namelijk zeer heet kunnen worden op korte termijn, waardoor je een hoog risico oploopt dat de band buiten zijn compound werkingstemperatuur geraakt en zo schade kan oplopen.

Beperkte garantie

RGC Motorsport-banden zijn ontworpen voor specifieke wedstrijden en er is geen enkele garantie behalve voor de hand liggende fouten in het fabricageproces.

Het aanpassen van de banden

RGC verbiedt geen aanpassingen aan de band (bijv. insnijden voor regen) maar raad dit niet aan en neemt hiervoor ook geen verantwoordelijkheid.

Onjuiste toepassing

RGC Motorsport-banden zijn niet zo veelzijdig als gewone straatbanden vanwege de toepassing van een motorsport compound. Daarom mogen harde compounds niet worden gebruikt bij te lage temperaturen en zachte compounds niet bij te warme omstandigheden. Het niet opvolgen van de aanbevelingen kan leiden tot een ongeluk of zelfs de dood.

Disclaimer

Alle informatie hierboven is slechts een algemene aanbeveling voor gebruik en mag niet worden beschouwd als een perfecte richtlijn voor elke afzonderlijke toepassing.